تاریخچه پوشاک زنان در سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۹

مُد در آغاز دهه ۱۹۱۰ در حالی شروع به حرکت به سمت سبک ساده تری کرد که همچنان عناصر دهه قبل از خود را نیز حفظ کرده بود. اما در اواسط این دهه، جنگ جهانی اول به دنیای غرب وارد شد و باعث تغییر روند مُد در این دوره شد.

میتوانیم مُد در دهه ۱۹۱۰ را به دو بخش تقسیم کنیم: قبل از جنگ جهانی اول  و در طول جنگ. 

جنگ جهانی اول تأثیر عمیقی بر جامعه و فرهنگ گذاشت و مُد نیز از این قاعده مستثنی نبود. در حالی که تغییراتی که در مُد زنان در دهه ۱۹۲۰ بوجود می آیند اغلب به دلیل جنگ جهانی اول بوده اند، بسیاری از سبک های محبوب دهه بیست در واقع از سبک های محبوب قبل از جنگ و اوایل دهه قبل از آن تاثیر گرفته اند.

دهه ۱۹۱۰ با شکل راحت تری نسبت به دهه قبل که تحت سلطه “اندام S شکل” بود، آغاز به کار کرد. در حالی که شکل اندام کج و معوج ایجاد شده توسط کرست های آن زمان به شکل طبیعی تری تبدیل شده بود، سبک لباس ها در سال های ابتدایی این دهه همچنان بر بالاتنه ی لباس که بازتابی از سبک های دهه قبل بود، تأکید داشت. لباس مجلسی ای که در تصویر زیر می بینید نشان دهنده آن است که در اوایل این دهه چگونه منحنی ایجاد شده در اندام به شکل حرف S نرم تر و طبیعی تر شده اما همچنان بالاتنه لباس بر پرکار و سنگین بودن متکی است. 

و همانطور که در شکل زیر میبنید ظاهر S مانند کاملا از بین رفته است و قسمت پایین دامن به حالت مخروطی جمع شده است و سبک کاملا جدیدی ظهور کرده است.

ظهور شرق شناسی تحولی مهم در آغاز این دهه بود و این شور و اشتیاق به شرق شناسی از اجرای باله Ballets Russes در سال ۱۹۱۰ در پاریس با  اجرای Schéhérazade (باله ای که بر اساس داستان های هزار و یک شب بود) بوجود آمد. پل پوآره به محبوبیت این سبک از لباس، که شامل پارچه های آویزان، رنگ های زنده و ظاهری ستون مانند بود کمک کرد . او حتی در سال ۱۹۱۱ شلوارهایی به نام “حرمسرا” را معرفی کرد، شلواری سندبادی که فقط جسورترین زنان حاضر به انتخابش بودند. لباس مجلسی فانتزی پوآره که در مهمانی مشهورش “مهمانی هزار و شب دوم” پوشیده شد(تصویر پایین) نمونه ای از این سبک است.


مُدهای پوآره تنها در نیمه اول دهه سلطه داشتند و فقط به این دلیل که مبتکرانه و خبر ساز بودند. در سال ۱۹۱۱، او “دامن hobble “ (دامن پابندی) را معرفی کرد که در انتهای دامن بسیار باریک میشد و راه رفتن را برای زنان دشوار می کرد.

 لباس راه راه سالِ ۱۹۱۰ او اشاره به این دارد که او دوست داشت ادعا کند که کرست را منسوخ کرده و در واقع، لباس های شل و آزادش دیگر نیازی به لباس زیر سفت و سخت ندارند، اگرچه طراحانِ دیگرِ آن زمان نیز از کرست دور شده بودند.

 یکی دیگر از ابتکارات او لباس معروف به “لباس آباژوری” (تصویر زیر) بود. به این ترتیب، شما می بینید که چگونه رویکرد بازیگوشانه و مبتکرانه پوآره به مُد منجر به ایجاد سبک های محبوب دهه بیست شد.

در سال ۱۹۱۴، جهان به سوی “جنگی برای پایان تمام جنگ ها” کشیده شد. مُد محبوب زنان در زمان جنگ پوشیدن  لباس های تونیک بلند بر روی دامن بود چرا که ساده و کاربردی بودند. حتی طراحان فرانسوی مانند ژاک دوست در طول جنگ لباس هایی ساده و نخی تولید کردند. زنان شروع به پوشیدن لباس فرم، از جمله لباس کار و شلوار هنگام کار در کارخانه های مهمات سازی برای جنگ کردند.

اگرچه ایالات متحده تا سال ۱۹۱۷ وارد جنگ نشد، اما تأثیر جنگ بر روی مُد از قبل در فرانسه، انگلیس و بقیه اروپا احساس شده بود. فرانسه سالها مرکز مُد بود و هرچند که جنگ روند تولید و گسترش مُدهای جدید را آهسته کرد، اما به طور کامل متوقف نشد. لباس شب Worth در سال ۱۹۱۶ و یا لباس زنانی که در سال ۱۹۱۸ برای ثبت نام در تفنگداران دریایی آمده بودند نشان می دهد که مُد در این دوره کاملاً فراموش نشده است.

لباس نظامی زنان نیز در آن زمان دارای عناصر مُد روز بودند. دامن های بلندی که بر روی آنها لباس بلند و یا کت پوشیده بودند یادآور لباس زنان غیرنظامی بود و پس از پایان جنگ نیز، سبک های ساده ادامه یافتند.

منبع: FASHIONHISTORY