داستان هایی جالب از انتخاب نام برندها

از همان لحظه ی پدیدار شدن فشن و مد، مردم همیشه علاقه مند بودند که لباس برند یا طراح مورد علاقه خود را خریداری کنند. در ابتدا، خرید لباسی که مد روز باشد بسیار گران تمام می شد اما با گذشت زمان، پیدا کردن لباس های مقرون به صرفه تری که از برند های معتبر باشند آسان تر شد. در این مطلب نگاهی می اندازیم به نام برخی از معروف ترین برند های دنیای مد و داستان انتخاب این اسامی.

بیشتر برند ها داستان خاصی در پس پیدایش نام خود ندارند و اغلب نام مؤسسان خود را حمل می کنند. برای مثال برند شنل که توسط طراح لباس زنان کوکو شنل در سال ۱۹۱۰ تأسیس شد و یا گوچی که در سال ۱۹۲۰ در فلورانس یک مغازه فروش لوازم چرم دست ساز راه اندازی کرد. این کمپانی کوچک که گوچی نام گرفت به مرور به لطف کیفیت بالای محصولات خود به یکی از بزرگ ترین برند های دنیای مد به ویژه در کیف و کفش تبدیل شد. در آلمان در سال ۱۹۲۴ هم هوگو فردیناند باس برند لوکس خود را تحت عنوان هوگو باس تأسیس کرد.

 

 

آدیداس , یکی از شناخته شده ترین برند های پوشاک ورزشی و غول اسپورت آلمانی است که در سال ۱۹۲۰ تأسیس شد و نام خود را از سازنده اش که آدولف داسلر یا به طور مخفف آدی نام داشت گرفت. او با ترکیب اسم خودمانی و نام خانوادگی اش کلمه آدیداس را اختراع کرد.

ریباکیکی از برند های رقیب آدیداس است که ریشه اسم جالبی دارد. ژوزف ویلیام فوستر کسی بود که یکی از اولین انواع  کفش های ورزشی را ساخت که در زمان خودش بسیار محبوب شدند. در سال ۱۹۵۸ دو تن از نوه های او به نام های جو و جف فوستر در یک دیکشنری آفریقایی که پدربزرگشان در یک مسابقه دو برنده شده بود به نام ریباک برخوردند که به زبان آفریقای جنوبی یعنی غزال کوهی خاکستری و درنهایت این نام را برای برندشان انتخاب کردند.

 

 

نایکی , یکی دیگر از برند های مطرح ورزشی است که نام خود را از ایزد پیروزی در اساطیر یونان باستان گرفته هر چند که در سه سال اول تاسیسش نام آن بلو ریبنز اسپرت بود.

ایسوس, از آن برندهایی است که به جای انتخاب اسمی خاص از سرنام استفاده کرده است. این نام مخفف as seen on screen به معنی همان طور که در تصویر ( صفحه مونیتور ) می بینید, است. از آنجایی که آن ها کالاهای خود را به شکل آنلاین به فروش می رسانند و مشتری ها سفارششان را روی صفحه کامپیوتر خود مشاهده می کردند, این نام را برای برندشان انتخاب کردند.

زارا , برند شناخته شده ای که در اصل نباید چنین نامی می داشت. آمانیکو اورتجا می خواست به خاطر فیلم زوربای یونانی آنتونی کوئین نام آن را زوربا بگذارد اما متأسفانه یک کافی شاپ این اسم را قبلاً به ثبت رسانده بود. برای همین به دنبال راه حل دومی گشت و نام زارا را انتخاب کرد.

یو جی جی, اما داستان برند UGG از همه جالب تر است. اقیانوس نورد های استرالیایی در دهه شصت میلادی چکمه های چرمی ای می پوشیدند که بسیار به کفش های کشاورزان که معروف به چکمه های زشت بودند شباهت داشت.  این ایده ی یک فرد استرالیایی به نام برایان اسمیت بود که برای گرم نگه داشتن پاهایش در سفر های اقیانوسی از این چکمه ها استفاده کند. از این موقع بود که چکمه های زشت (Ugly Boots) شناخته شدند .