نکاتی از لباس پرنسس های دیزنی که نمی دانستید

لباس هایی که شاهزاده خانم ها (و ملکه های) دیزنی می پوشند تقریباً به اندازه خود شخصیت ها نمادین هستند. در رنگ بندی بسیاری از لباس های شاهزاده خانم های دیزنی رنگ آبی وجود دارد که ممکن است نمادی از قدرت و توانمندی باشد.

شخصیت هایی مانند سفید برفی، سیندرلا، بل، مریدا، السا و جاسمین لباس آبی می پوشند و احتمالاً این تصادفی نیست که بسیاری از آنها این رنگ امضادار را بر تن دارند.

لئاتریس آیزمن، مدیر اجرایی موسسه رنگ پنتون، در سال ۲۰۱۷ در گفتگویی به مجله Allure گفت که به چند دلیل رنگ آبی می تواند در این میان مشترک باشد چرا که آبی همچون آسمان آرامش بخش و قابل اعتماد و در عین حال قدرتمند است. او می گوید:

“شما با دادن رنگ آبی به کاراکتر, به او کمی قدرت می بخشید. این یک روش بسیار ظریف برای گفتن آن است که بله، زنان و دختران جوان هم می توانند قدرتمند باشند.”

در کارتون “دیو و دلبر”، لباس آبی بل نمادی از شان و جایگاه خارجی اوست.

 

 

در کارتون “دیو و دلبر”، بل به دلیل استقلالش و عشق به کتاب، در دهکده کوچک فرانسوی زادگاهش, به چشم یک بیگانه دیده می شود. اکثر ساکنان دیگر دهکده در فیلم رنگ های خنثی و خاکستری به تن دارند، اما بل یک لباس آبی روشن پوشیده که او را از دیگر شخصیت ها متمایز می کند.

گاهی اوقات در تلاش برای فروش اسباب بازی های بیشتر کارشناسان بازاریابی فشار می آورند که شاهزاده خانم ها از رنگ های متنوعی استفاده کنند.

 

 

پرنسس جاسمین در طول فیلم “علاالدین” چندین لباس به تن می کند، اما تاپ و شلوار آبی رنگ حرمسرای او مشهورترین و نمادین تر لباس اوست. ممکن است برخی از کارشناسان بازاریابی ترجیح می دادند که این لباس صورتی باشد چرا که فکر می کردند که به فروش بیشتر اسباب بازی هایشان کمک می کند.

گفته می شود تغییر شکل لباس سیندرلا یکی از صحنه های مورد علاقه والت دیزنی بوده است.

 

 

والت دیزنی در طول زندگی اش درگیر بسیاری از لحظات انیمیشن های کلاسیک بوده است، اما گفته می شود صحنه ی مورد علاقه او زمانی است که لباس ژنده ی سیندرلا به یک لباس مجلسی زیبا و آبی تبدیل می شود. فاکس کارنی، مدیر تحقیقات در کتابخانه تحقیقاتی انیمیشن والت دیزنی، در سال ۲۰۱۵ به Glamour گفت:

“یکی از صحنه های مورد علاقه والت دیزنی صحنه تغییر شکل لباس سیندرلا بود نه به این خاطر که این یک انیمیشن عالی و یک صحنه بی نظیر بود بلکه به این دلیل که این خود مفهوم توانایی تبدیل شدن بود که بسیار جذاب بود.”

فقط چهارتا از شاهزاده خانم های دیزنی تا کنون شلوار پوشیده اند.

 

 

بیشتر شاهزاده خانم های دیزنی پیراهن یا دامن می پوشند اما در سال ۱۹۹۲ ، جاسمین اولین کسی بود که شلوار پوشید. دومین نفر مولان در سال ۱۹۹۸ بود  و بعد از آن  آنا و السا در سال ۲۰۱۹ در انیمیشن «Frozen 2» بودند, اگرچه که در انتهای فیلم هر دوی آنها درواقع ملکه هستند و نه شاهزاده خانم.

جنیفر لی ، دستیار کارگردان انیمیشن «Frozen 2»، در مصاحبه ای با Chicago Tribune در سال ۲۰۱۹ از تصمیمشان برای شلوار پوشیدن آنا و السا توضیح داد. وی گفت:

” من به این دو زن بسیار افتخار می کنم چرا که  آنها وزنه سنگین پادشاهی را بر دوش خود می کشند بنابراین باید چیزی را بپوشند که برای پادشاهی مناسب است و من دوست دارم که شما بتوانید هر چیزی را بپوشید.این بار آنها مجبور نبودند با یک لباس نامناسب و خیلی سریع از پادشاهی خود فرار کنند بلکه آنها فرصتی برای انتخاب داشتند و به غیر از آن مسلم است که شما هم با شنیدن کلمه” جنگل افسون شده ” شلوار خواهید پوشید.”

لباس مهمانی بل در اصل با ظاهری قدیمی تر از زمانه ی خودش طراحی شده بود.

 

 

نقاشی های مفهومی مربوط به سال ۱۹۸۹ نشان می دهد که لباس آبی بل در اصل با panniers (نوعی دامن حلقه ای که در زیر آن فنر می پوشیدند) طراحی شده است و به نظر می رسد لباس مجلسی او از مد دهه های ۱۶۵۰ تا ۱۷۸۰ الهام گرفته شده است.

اما طبق گزارش Genevieve Valentine برای Vox، در نهایت در فیلم می بینیم که لباس او به وضوح کمی مدرن تر از محیط پیرامون اوست، که ظاهراً به این منظور بوده است که بل را روشنفکرتر و جلوتر از زمانه خودش نشان دهد.

تحقیقات زیادی در مورد معتبر بودن و صحیح نشان دادن لباس موآنا انجام شد.

 

 

موآنا از اهالی دهکده ای در پلینزی است و طراحان لباس فکر می کردند مهم است که لباس او تا جای ممکن اصیل باشد.”نیسا بووه” هنرمند جلوه های بصری در سال ۲۰۱۶ به دیزنی استایل گفت:

“با موآنا، ما تحقیقات زیادی در این مورد که در آن زمان در جزایر اقیانوس آرام از چه متریالی استفاده می کردند کردیم. این داستان مربوط به دو هزار سال پیش است و در واقع هیچ مرجع تصویری از آنچه در آن زمان بوده است نداشتیم، اما با Oceanic Trust (مجموعه تحقیقات و سفرهایی که تیم دیزنی برای جمع آوری داده در این منطقه انجام دادند) توانستیم به مراجعی برای متریال مورد استفاده در آن زمان دست پیدا کنیم.”

به عنوان مثال ، بووه گفت که رنگ قرمز لباس موآنا نشان دهنده سلطنت است، و او همچنین به جزئیات خاص توجه داشته تا این دوره زمانی را واقع بینانه نگه دارد. او در ادامه گفت:

“در آن زمان، آنها چرخ خیاطی نداشتند پس به عنوان مثال، در عقب لباس، برای اتصال پارچه ها بهم از دندان گراز به عنوان دکمه استفاده کرده ام”.

گردنبند موآنا اشاره ای به قوس شخصیت داستان دارد.

 

 

در طول فیلم ، موآنا تقریباً همیشه اکسسوری خاص خودش, گردنبند صدفی مادربزرگش  را پوشیده است. بووه در همان مصاحبه سال ۲۰۱۶ به دیزنی استایل گفت:

“ما این قطعه صدف که در واقع یک نرم تن است را در آنجا پیدا کردیم و شما می توانید این نوع صدف را در همه جای جزایر اقیانوس آرام پیدا کنید و این چیزی است که در آن زمان از آن به عنوان زیورآلات استفاده می کردند. آنچه در مورد آن زیباست این است که به نظر یک نوع سنگ می آید اما وقتی شروع به خراشیدن سطح آن می کنید, در زیر آن صدفی با رنگ های اقیانوسی و زیبا ظاهر می شود. من به نوعی یک منحنی به پوسته صدف اضافه کردم و مانند آن است که زمین و دریا در کنار هم قرار گرفته اند و از آنجایی که او به عنوان یک مسافر برای پیمودن مسیرش از ستاره ها استفاده میکند تعدادی ستاره به کنده کاری بالای صدف اضافه کردم.”

طراحی لباس موآنا نیز بیانگر حس ماجراجویی اوست.

 

 

اگرچه بوو می خواست اطمینان حاصل کند که لباس های موآنا تا حد ممکن اصیل و موثق هستند، اما او همچنین می خواست مطمئن شود که آنها با طبیعت ماجراجوی موآنا نیز هماهنگ باشند. او در مصاحبه سال ۲۰۱۶ با تکنیک، توضیح داد:

“برای لباس موآنا ، من می دانستم که او یک ماجراجو و مسافر است  و لباسش باید منعکس کننده آن باشد.”

به همین دلیل بووه شکافی را به قسمت جلوی دامن موآنا اضافه کرد که باعث راحتی حرکات شخصیت می شد.

تیمی خلاق به نروژ، فنلاند و ایسلند رفتند تا ایده هایی برای لباس های آنا و السا برای انیمیشن “Frozen 2” ارائه دهند.

 

 

به گزارش نیویورک تایمز ، تیمی خلاق  برای اطمینان از اینکه لباس آنا و السا برگرفته از لباس های واقعی و اصیل باشند، به نروژ، فنلاند و ایسلند رفتند تا به ایده هایی برای طراحی لباس دست پیدا کنند. آنها مواردی مانند نمایش های مد دهه ۱۹۴۰، کیف های سنتی نروژی و عکس هایی از “هر چیزی که حس بلورین و منجمد داشت” را مطالعه کردند. بریتنی لی، هنرمند جلوه های بصری، در سال ۲۰۱۹ به این نشریه گفت:

“ما تا جای ممکن سعی می کنیم که جزئیات دقیق داشته باشیم، حتی در رعایت جهت نخ گلدوزی هم باید دقیق باشیم.”

دیزنی در “پری دریایی کوچک” از ترکیب رنگ خاصی برای باله آریل استفاده کرد.

 

 

به گفته Oh My Disney ، رنگ باله آریل , سبز بی نظیری است که در آزمایشگاه رنگ دیزنی و درواقع برای این فیلم درست کردند و حتی این رنگ را به احترام آریل سایه “آریل” نامیدند. به گفته باشگاه هواداری دیزنی D23، در پالت رنگی محرمانه بخش رنگ و نقاشی دیزنی, رنگ آبی تیره کت شخصیت “دیو” در کارتون دیو و دلبر هم وجود دارد.

منبع: Insider